Een digibord maakt het mogelijk om lesstof op een visueel aantrekkelijke manier te presenteren en studenten actief te betrekken bij het lesproces. Studenten kunnen zelf naar het bord komen om een som op te lossen of interactieve quizzen te maken.
In de wereld van het onderwijs zijn technologie en innovatie niet meer weg te denken. Het gebruik van interactieve middelen zoals een digibord in het klaslokaal biedt een dynamische, visuele en boeiende manier om les te geven en studenten te betrekken bij de leerstof. Digiborden maken leren aantrekkelijker, bevorderen interactie en maken complexe lesstof begrijpelijker door visuele ondersteuning en interactieve toepassingen.
Een digibord maakt het mogelijk om lesstof op een visueel aantrekkelijke manier te presenteren en studenten actief te betrekken bij het lesproces. Studenten kunnen bijvoorbeeld zelf naar het bord komen om een som op te lossen, interactieve quizzen te maken, of een geschiedenisles tot leven te zien komen met interactieve kaarten. Door de actieve betrokkenheid blijft de lesstof beter hangen en zijn studenten vaak meer gemotiveerd om mee te doen.
Studenten kunnen op het scherm schrijven, tekenen en objecten verplaatsen, waardoor lessen dynamischer en interessanter worden. Docenten kunnen gemakkelijk video’s, afbeeldingen en audio toevoegen aan lessen, waardoor de lesstof voor studenten aantrekkelijker en begrijpelijker wordt.
Digiborden vervangen traditionele whiteboards en zorgen ervoor dat docenten digitaal georganiseerde lessen kunnen aanbieden. Aantekeningen kunnen worden opgeslagen, gedeeld en zelfs op een later moment weer worden opgehaald. Dit betekent dat studenten gemakkelijker kunnen terugkijken naar de behandelde stof, wat vooral nuttig is voor leerlingen die ondersteuning nodig hebben of afwezig waren. Aantekeningen en lesmateriaal kunnen eenvoudig worden opgeslagen en gedeeld met studenten, wat helpt bij het studeren en het herhalen van lesstof. Door de integratie met internet hebben docenten tijdens de les directe toegang tot digitale bronnen, educatieve apps en online platforms, zoals video’s, e-books en leerprogramma’s.
Iedere student leert op zijn eigen manier, en een digibord biedt mogelijkheden voor verschillende leerstijlen. Digiborden kunnen worden gebruikt voor interactieve oefeningen, visuele presentaties, en gesproken uitleg, waardoor docenten verschillende leermethoden kunnen combineren. Digiborden ondersteunen vaak toegankelijkheidsopties, zoals vergrootglas en spraakherkenning, die leerlingen met speciale behoeften helpen bij het leren.
Investeer in een digibord van hoge kwaliteit met een scherpe resolutie. Dit zorgt voor heldere beelden en een gevoelige, vloeiende touch-ervaring, wat essentieel is voor interactief gebruik in de klas. Kies een digibord dat groot genoeg is om voor alle leerlingen in de klas goed zichtbaar te zijn, bijvoorbeeld schermen van 65 inch of groter. Dergelijke digiborden bieden een 4K-resolutie, wat de leesbaarheid van teksten en grafieken verbetert.
Om optimaal gebruik te maken van een digibord in het onderwijs, is educatieve software nodig die ondersteuning biedt voor verschillende vakken en leeractiviteiten. Denk aan programma’s voor wiskunde, taal, aardrijkskunde, en natuurkunde die interactieve oefeningen en simulaties mogelijk maken. De meeste digiborden komen met ingebouwde software die speciaal is ontwikkeld voor onderwijsdoeleinden, en bieden toegang tot een brede selectie van educatieve apps. Hiermee kunnen docenten lessen plannen, quizzen maken, en resultaten opslaan, wat het lesgeven efficiënter maakt.
Het is belangrijk dat het digibord op de juiste plek wordt geïnstalleerd en goed wordt aangesloten op het netwerk en andere apparatuur. Daarnaast kan een korte training voor docenten helpen om alle functies van het digibord volledig te benutten. Veel leveranciers bieden zowel installatie- als trainingsondersteuning, zodat het digibord direct optimaal kan worden gebruikt. Onze specialisten helpen jouw organisatie hiermee verder!
Met een digibord kunnen docenten interactieve lessen geven, waarbij studenten actief deelnemen door bijvoorbeeld zelf naar het bord te komen om opdrachten uit te voeren. Dit is vooral waardevol bij vakken zoals wiskunde en natuurkunde, waar studenten kunnen experimenteren met grafieken en formules. Ook kunnen ze met het digibord virtuele laboratoria en simulaties gebruiken, waardoor abstracte concepten tastbaarder worden.
Digiborden bieden de mogelijkheid om samen te werken door middel van een digitaal whiteboard. Studenten kunnen ideeën delen, aantekeningen maken en in real-time brainstormen over projecten. Dit bevordert samenwerking en activeert leerlingen om zelf mee te denken, wat waardevol is voor projectmatig onderwijs en groepsopdrachten. Educatieve spellen en quizzen kunnen via het digibord gemakkelijk worden ingezet om studenten spelenderwijs te laten leren. Gamified learning zorgt ervoor dat studenten plezier hebben tijdens het leren, wat de motivatie en betrokkenheid verhoogt. Denk aan spellingoefeningen, rekenraadsels of interactieve quizzen die studenten kunnen maken als onderdeel van de les.
Met een digibord hebben docenten direct toegang tot online informatie, zoals recente nieuwsberichten, wetenschappelijke artikelen of educatieve video’s. Dit maakt het eenvoudig om lessen te verrijken met actuele en relevante informatie, en studenten krijgen de kans om up-to-date kennis op te doen en inzicht te krijgen in de toepassingen van hun leerstof in de echte wereld.
Voor het hele assortiment aan digiborden voor klaslokalen klik je hier.
Onze specialisten bekijken de ruimte en we bespreken de mogelijkheden voor een maatoplossing
Jouw AV-producten gebruiksklaar opgeleverd door onze monteurs, met aansluitend een knoppentraining!
De beste audiovisuele producten ervaar je in ons experience center